Wat is een DISC analyse?

disc

Communicatie is de kern van elk bedrijf. Het is de manier waarop mensen al sinds de prehistorie met elkaar samen kunnen werken, en die samenwerking is wat ons anders maakt dan andere diersoorten. Het is alleen wel zo dat alle mensen anders zijn en niet iedereen even goed met elkaar samen kan werken. In de buitenwereld vinden mensen vanzelf een plek, maar binnen jouw bedrijf moet iemand anders mensen met elkaar in laten roosteren. Hoe weet je of de kans groot is dat twee medewerkers goed met elkaar samen kunnen werken? HR heeft een gestandaardiseerde taal nodig om alles soepel te laten verlopen. En dat is waar DISC voor is.

disc

Hoe werkt DISC?

Volgens de theorie van DISC bestaan er vier basispersoonlijkheden: dominant, invloed, stabiliteit, en conformiteit. Bijna niemand bevindt zich in slechts een van deze hokjes, dus er zijn veel verschillende combinaties tussen stukjes van de persoonlijkheden mogelijk. DISC zorgt ervoor dat je kwaliteiten van je personeel in kaart kan brengen, en zo weet wie elkaar het beste aan kunnen vullen, of weer juist tussen wie er weer meer kans op een conflict bestaat. Nu moeten we met betrekking tot conflicten ook vermelden dat DISC uiterst goed geschikt is om men elkaar te laten begrijpen, en zo juist de kans op conflicten te verminderen.

DISC voor je klanten

DISC is niet alleen geschikt om je personeel beter in kaart te brengen. Ook jouw klanten hebben een eigen disc profiel. Als je de persoonlijkheden van jouw klanten beter kan begrijpen zorgt dit er ook voor dat je beter met je klanten kan communiceren, en daarmee dus ook de verkopen kan verhogen. Je hebt alleen niet de mogelijkheid om je klanten vragenlijstjes in te laten vullen, dus moet je zelf een inschatting maken. Om dit goed te kunnen raden we je ten zeerste aan om een DISC certificering te behalen.